
13 sep 2024
Distributieketting vervangen

Wanneer je de motor van een auto opent, zul je waarschijnlijk een bepaalde vorm van distributiesysteem zien. Dit systeem is verantwoordelijk voor het synchroniseren van de bewegingen van de krukas en nokkenas, wat essentieel is voor de goede werking van de motor. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een distributieketting en een distributieriem?
Distributieketting
Een distributieketting is een metalen ketting en heeft als doel om de krukas en nokkenas te verbinden. Dit zorgt ervoor dat de kleppen, nokkenas en krukas in de motor goed kunnen samenwerken, wat weer belangrijk is voor een goede werking van de motor. Een distributieketting is bedacht om langer mee te gaan, of zelfs onderhoudsvrij te zijn, ten opzichte van een distributieriem. Echter komt er naar verloop van tijd speling op de ketting te staan. Denk maar aan een fietsketting die af en toe gespannen moet worden. Dit kan een gevolg zijn van kwaliteit van de ketting, van te laat olie verversen of gebruik van verkeerde olie. De kettingspanners van een distributieketting werken namelijk op oliedruk. Als dit gebeurt kan de ketting gaan rekken of zelfs breken. Hierdoor dient ook een distributieketting tijdig vervangen te worden.
Distributieriem
Een distributieriem, daarentegen, is gemaakt van rubber en heeft tanden aan de binnenkant die in de tandwielen van de krukas en nokkenas passen. De distributieriem heeft net zoals de distributieketting de taak ervoor te zorgen dat verschillende onderdelen in je motor perfect blijven samenwerken. Denk hierbij aan de krukas, nokkenas en kleppen. Dankzij deze riem kan je motor soepel draaien en optimaal presteren.
Een distributieketting of riem?
Of je auto een ketting of een riem heeft, varieert per producent of type auto. Voor de functie van de motor werken beiden even goed. Een distributieketting zal over het algemeen langer mee gaan, maar is duurder om te laten vervangen.
Kosten distributieketting vervangen
De kosten voor het vervangen van een distributieketting liggen over het algemeen iets hoger dan die van een distributieriem. Deze zullen ongeveer tussen de €500,- en €800,- liggen.
Conclusie
Het komt erop neer dat zowel een distributieriem als ketting dezelfde functie hebben. Het is per auto verschillend welk systeem deze heeft. Een distributieriem is van rubber en een ketting is van metaal. Deze is gemaakt om onderhoudsvrij te zijn, wat bij enkele auto’s ook het geval is, maar over het algemeen blijkt dit in de praktijk anders te zijn. Hierdoor dienen beide tijdig vervangen te worden. Voor meer informatie over de functie van een distributieketting kun je nog even de vorige blog lezen over de distributieriem, de functie is zoals uitgelegd hetzelfde. Twijfel je of je distributieketting aan vervanging toe is? Neem dan even contact op met de Brabander.



